O SPEKTAKLU:
„WIŚNIOWY SAD”
Antoni Czechow
Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach
Przekład: Agnieszka Lubomira Piotrowska
Reżyseria: Krzysztof Rekowski
Scenografia: Jan Kozikowski
Muzyka: Sławomir Kupczak
Ruch sceniczny: Filip Szatarski
Wideo: Emilia Sadowska
Obsada: Anna Antoniewicz, Dagna Dywicka, Ewelina Gronowska, Joanna Kasperek, Aneta Wirzinkiewicz/Beata Pszeniczna, Bartłomiej Cabaj, Andrzej Cempura, Jacek Mąka, Wojciech Niemczyk, Krzysztof Ogłoza, Andrzej Plata, Łukasz Pruchniewicz
Inspicjent-sufler: Renata Głasek-Kęska
Za rolę Lubow Raniewskiej Joanna Kasperek otrzymała nominację do Nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza za najlepszą kobiecą kreację aktorską w sezonie 2019/2020.
Historia rosyjskiej arystokratki wracającej z Paryża do prowincjonalnej posiadłości, której istotną część stanowi tytułowy wiśniowy sad, jest odzwierciedleniem współczesnych niepokojów i emocji. Majątek staje się areną dla wewnętrznego konfliktu bohaterki, która waha się między sprzedażą a utrzymaniem ziem rodzinnych, jednocześnie próbując dokonać rozrachunku z bolesną przeszłością. „Wiśniowy sad” w reżyserii Krzysztofa Rekowskiego jest powrotem do czechowowskich rozważań na temat kondycji człowieka, jego natury i słabości. Przedstawienie zasłużyło na pozytywne oceny krytyków, którzy docenili reżyserski koncept, aktorstwo oraz warstwę wizualną.
Recenzje:
„Wiśniowy sad” Krzysztofa Rekowskiego rozpoczyna się na tle wiśniowych kotar, a scena podczas całego spektaklu zasłana jest wiśniowymi serpentynami. Inscenizacja jednak nie opowiada w ten sposób o tytułowym sadzie, który rzadko rodzi owoce […]. Nawiązuje raczej do filmów Davida Lyncha, w których czerwone kotary symbolizują irracjonalność działań i podświadomość bohaterów. Kalina Zalewska „Teatr”
Świetna jest oparta na znakomitym tłumaczeniu Lubomiry Piotrowskiej adaptacja, spektakl zamyka się w dwóch godzinach. Bardzo dobra scenografia Jana Kozikowskiego (upadły żyrandol, może prezydencki?), jeszcze lepsze jego kostiumy (polecam uwadze zwłaszcza paryskie stroje Raniewskiej). Reżysersko jest bardzo dobrze: mądry, konsekwentny pomysł na arcydzieło. Tomasz Domagała domagalasiekultury.pl
TEATR RUSZA W DROGĘ
W październiku 2020 Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, w ramach zainicjowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego programu „Teatr Polska”, odwiedzi łącznie siedem miejscowości w województwach świętokrzyskim, kujawsko-pomorskim, opolskim i dolnośląskim. Widzowie zobaczą spektakl „Wiśniowy sad” – jeden z najczęściej inscenizowanych dramatów Antoniego Czechowa, przez samego autora określany mianem komedii, który od lat niezmiennie trafnie ukazuje postęp rozpadu więzi międzyludzkich, gloryfikowanie wartości pieniądza i refleksje po tym, co odchodzi w przeszłość.
Tegoroczna edycja programu TEATR POLSKA jest szóstą, w której uczestniczy Teatr im. S. Żeromskiego. Do tej pory kielecki teatr prezentował spektakle: w 2011 roku „W imię ojca i syna” Szymona Bogacza w reż. Piotra Ziniewicza, w 2014 roku „Twardy gnat, martwy świat” Mateusza Pakuły w reż. Evy Rysovej oraz „Caryca Katarzyna” Jolanty Janiczak w reż. Wiktora Rubina, w 2015 roku „Jakiś i Pupcze” Hanocha Levina w reż. Dawida Żłobińskiego, w 2016 roku „Dzieje grzechu” Stefana Żeromskiego w reż. Michała Kotańskiego, w 2017 roku „Wojna nie ma w sobie nic kobiety” Swietłany Aleksijewicz w reż. Elżbiety Depty.
Zadanie finansowane przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Dofinansowano ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego.